昨年10月発売を噂されながら発売が延び延びになっていた「Sing Australia, John Denver in Concert」ですが、今度こそ、2月26日にオーストラリア発売が決まったようです。アメリカ盤発売
は今のところ予定がないので、輸入盤店の店頭での入手は難しいと思われます。HMVのカタログからはいつの間にか消えてしまったようですが、importCD.comなる通販サイトでオーダーすることができます。
artist: Denver, John
title: Sing Australia: John Denver In Concert
format:CD
price:$ 18.99
release date: 01/14/2001
country of origin: AUS
catalog: Pre-Order
genre: Country
catalog number: 74321664832
このCDのコンテンツは、1994年11月、オーストラリア、ニュー・キャッスルでのライブ演奏(日本では1996年に発売された通称「ビデオケ」でおなじみ)です。気になる曲目は、下記の通り。
1.Sweet Surrender
2.Take Me Home, Country Roads
3.Back Home Again
4.Leaving On A Jet Plane
5.Rocky Mountain High
6.Fly Away
7.Annie's Song
8.Grandma's Feather Bed
9.For You
10.I'm Sorry
11.Is It Love?
12.In A Far Away Land
13.Calypso
14.This Old Guitar
15.Rhymes and Reasons
16.Sing Australia
17.Boy From The Country
18.Poems, Prayers and Promises
1〜14は、「ビデオケ」に収録されていた演奏が同じ曲順で並んでいます。15、18は「ビデオケ」では、カラオケ・パートにだけ収録されていましたが、今回は、もちろんボーカル入りでお目見え。16、17はまったくの未発表演奏です。
オーストラリアでは、CDとVHSが同時発売されるとのこと。(ビデオにカラオケが付くかどうかは不明。) (2001年1月20日)
映画『ファイナル・デスティネーション』が、東京では日比谷みゆき座ほかで、1月20日から封切り公開されます。ご興味ある方は、映画館に足を運んでみて下さい。
(2001年1月20日)
Rocky Mountain High -The Internet John Denver fan Clubから今世紀最初のニュースレターが配信されました。
ご興味ある方は↓こちらへどうぞ。
http://www.bekkoame.ne.jp/~nisenora/RMH-Jan.2001.html
(2001年1月5日)
JDのリード・ギタリストを長年つとめたギタリスト、ジェームズ・バートン氏がこのほど「ロックン・ロールの殿堂」入りを果たしました。 ジョン関係のミュージシャンとしては、ハル・ブレインに続いて二人目ということになります。(2000年12月15日)
来年1月公開予定の『ファイナル・デスティネーション』というホラー映画に、ジョンの「ロッキー・マウンテン・ハイ」が、ストーリーに関わる重要な使われ方をされているのだそうです。
飛行機の墜落を予兆する、不吉な曲として映画に登場するらしいです。こ・わ。
2001年は、震えつつ「ロッキー・マウンテン・ハイ」を聞きましょう。
http://www.gaga.ne.jp/final/(2000年12月13日)
ジョンも出演している、マーディ・ミューリーさんの伝記映画『The Arctic Dance』撮影時の、ジョンとマーディさんの2ショット写真を、映画の制作に携わった「The Mardie Center」という団体が販売してくれます。くわしくは、Emily ParrisさんのHPの掲示板にあった以下の書き込みをご参照下さい。
Photos of John and Mardy Murie Now Available!! These are beautiful photos!!Greeting from the Murie ranch in Moose, Wyoming. I assume that most of you all were able to attend a screening of Arctic Dance: The Mardy Murie Story while you were in Aspen. The Murie Center was delighted to hear that the film got such a wonderful response! John Denver and Mardy Murie were dear friends and shared the same love of wilderness. I hope that The Murie Center and John Denver fans can carry forward their friendship and wilderness values in the years to come.
Let me tell you a little bit about The Murie Center. We stand as a voice for the value of wild nature and its connection to the human spirit. We carry forward the heart of the Murie legacy of defending wilderness. Our home is the Murie ranch, Mardy's home, a sanctuary of simplicity and wildness, in the heart of Grand Teton National Park. Here, we bring together people from many backgrounds, from all over the world, who through their own work influence others. Together, through dialogue and collaborative projects, by exploring our connections to wild nature, we expand and deepen the work of conservation. Supportive of our core mission, the center takes a leadership role in selected national conferences and local events, expanding our influence as did the Muries. Our purpose is to renew energy and foster fresh thinking among those whose work serves a conservation ethic, helping increase their effectiveness in influencing change in the way people see and interact with nature.
If you are interested in the center's work and would like to be put on our mailing list, please email me with your name, address and phone number. We would like to take this opportunity to thank Gloria Polis for taking the film to Aspen with her and arranging for its screening. It is through her love for both Mardy and John that we are now able to meet.
Gloria told me that many of you were interested in obtaining a copy of the picture of Mardy and John that she displayed while she was in Aspen. Well, we actually have two that will now be available for purchase. Both pictures were taken by Lois Corbett, Mardy's caregiver, on August 6, 1997 at the Murie ranch. The first photo is the one that many of you saw. It is a horizontal picture and shows John with his arm around Mardy. The second photo is vertical and shows John kissing Mardy on the cheek. In both photos John is wearing a Western style short sleeved shirt and Mardy is wearing a Nordic style sweater.
We will offer each picture as a 5 x 7" or 8 x 10" reprint, unframed. 5 x 7" $15.00 and includes shipping and handling 8 x 10" $20.00 and includes shipping and handling Photo #1 = John with his arm around Mardy Photo #2 = John kissing Mardy on the cheek If you are interested in purchasing a photo please email me back, indicating which photo you would like and in what size.
At the same time please drop a check or money order in the mail to: The Murie Center PO Box 399 Moose, WY 83012 Upon receipt of your check, your photo will be sent to you.
If you have any questions, please feel free to email me or give me a call at (307) 739-2246. Checks should be made payable to The Murie Center. We are sorry, at this time we cannot except credit cards. May you all have a safe and happy holiday season, Susanne McDonald -- Susanne McDonald Director of Operations The Murie Center PO Box 399 Moose, WY 83012 (307) 739-2246 www.muriecenter.org
Mary
- Tuesday, November 28, 2000 at 10:12:10 (EST)
12月6日発売の「FMfan」で、「20世紀のクリスマス名盤」なる特集が組まれていますが、そのうちの「クリスマス・アルバムは人気の証明?」と題した項(p.31)にJDの「ロッキー・マウンテン・クリスマス」(写真入)、「JDとマペッツ・ショーのおともだち」が、ちょこっと取上げられています。
ちなみに、ジョンの「ロッキー・マウンテン・クリスマス」は、90年代に入ってニュー・キッズ・オン・ザ・ブロックに破られるまで、ビルボードのアルバム・チャートでの「初登場順位が最も高かったクリスマス・アルバム」だったのです。(人気最高潮の時期の発売でしたしね。)(2000年12月6日)
米BMGから、1980年のアルバム『オートグラフ(Autograph)』がCD発売されることとなりました。
しかも、従来収録の11曲に加えて、同じセッションで録音された「On The Wings Of An Eagle」「Dance Little Jean」の2曲(1998年発売の未発表曲集『Foerver, John!』が初出)がボーナス・トラックとして収録されるそうです。
アートワークはオリジナル通り、書き下ろしのライナー・ノーツが付きます。待望のアメリカ発売は、2001年1月23日。
ところで、これは蛇足ですが、このアルバム、もともとは1980年の初春に発売されたものです。激動の80年代の幕開けを飾ったこのアルバムが、20年の時を経て、今度は、21世紀の幕開けとともにCD発売されようとしているわけです。
なんとも感慨深いではありませんか!(2000年12月3日)
今月分のニュースレターが配信されましたので、ご興味ある方は下記リンクへどうぞ。
http://www.bekkoame.ne.jp/~nisenora/RMH-Dec.2000.html
(2000年12月3日)
以下は、"TAKE ME HOME"を観てムカムカしちゃったジョンの弟ロンが、 LAタイムズにあてた手紙です。現時点でこれが無事にLAタイムズに掲載されたかどうかは、まだ未確認です。
"Take ME Home,the John Denver Story";which aired Sunday nite last week,I must say
I am tremendously disappointed. This was not an accurate portrayal
of my brothers life,nor are the events and people included an
honest depiction.
The people responsible for this,chose to incorrectly
portray John Denvers life for reasons I cannot imagine,(personal
gain?) not to relay the truth of my brothers life! I know this
is not the fault of CBS,none the less,I portrayal of my brothers
life,the good and the bad!
Our dad,though indeed hard on us, always
supported John in his dream. Dad and Mom were the ones who let
John quit college,and go to LA,where they imporsed on friends,
for a job and a place to stay for John while he attempted to get
his start. Our father never gave my brother a hard time about
the name change, though he had every right to do so, and the phrase
"How dy Doody is famouse"was never spoken. The relationship
between our father and my brother was great,and though they had
difficulties when John was younger,(what children don't most of
the time) those had long since been forgotten before Johns first
TV Special,not just before our dad passed away as shown in the
movie. Our father was very quick to reray how"proud"he
was of my brother and his accomplishments throughout John's career,as
well as his love for his son!
Nor did John write"Annies Song"just
before he and Annie divorced,as we are lead to believe in movie,for
the purpose of attempted reconciliation,but many years prior to
their difficulties.
Ask Jerry Weintraub about Hal Thau's involvement
in John's career,versus bookeeping!Hal owes all that he has to
my brother!
For him to say in Memorial Service he felt like John
was the brother he never had sure makes me wonder,"How is
our mom doing Hal?"As there was supposedly no will,do you
think she is being taken care of as John would have wanted?
The
only good to come from this "TV Movie" is a certain
exposure of my brothers music,in prime time!"
Ronald L. Deutschendorf
John Denver's only brother
米Variety誌のホームページに載った、"Take Me Home"評です。
*************************************************
Entertainment Headlines
Thursday April 27 1:13 AM ET
CBS' ``Denver'' debacle
Take Me Home: The John Denver Story (Sun. (30), 9-11 p.m., CBS)
By Phil Gallo
HOLLYWOOD (Variety) - Wholesome -- an accurate description
of John Denver-- does not necessarily translate into corny --
an accurate description of ``The John Denver Story.''
In a superficial retelling of Denver's rise to fame and his
commitment to the environment, Stephen Harrigan's small-screen
adaptation of Denver's biography focuses on how Denver seemingly
lived for one thing only: the approval of his Air Force pilot
father. Even if this picture had stuck to the facts, it could
have created a far warmer portrait of a man whose simple and uplifting
songs became his passport to the world.
In the title role, Chad Lowe spends the two hours with a ceaseless
grin plastered on his face, as if his character study had been
limited to album covers and publicity shots. Lowe lip-syncs several
Denver classics and a few lesser-known tunes, giving the pic's
target audience -- fans who grew up with ''Country Roads'' and
``Rocky Mountain High'' -- one element to keep them tuned in.
Background music outside the 15 Denver numbers is unabashedly
treacly.
Pic is blocked out by years, starting with a terse discussion
between Major Dad (a stern Gerald McRaney) and Denver in 1964.
Young John has made up his mind he will quit college and become
a folk musician on the hootenanny circuit. He becomes a member
of the Chad Mitchell Trio and in 1965 meets his future wife Annie
(Kristin Davis), whom he pursues across states and time zones
with a marriage proposal always at the ready.
His musical run as solo act -- the Mitchell breakup story here
is half-fiction -- takes flight at the D.C. club the Cellar Door
in '67. Evidently figuring the core audience is aware that Peter,
Paul & Mary struck it big for Denver in 1969 when his ``Leaving
on a Jet Plane'' was a hit for the trio, the picture moves straight
to 1972, a year in which ``Country Roads'' was already a year
old, but producers chose to tell us he was just writing the tune.
Rather than explore what goes into the making of singer-songwriter
in the 1970s and how Denver developed as an artist, telepic leaps
ahead another four years, concentrating on Annie's disillusionment
with Denver's career, their fertility problems and that nagging
problem about Dad.
``You don't want to live in the Rocky Mountains,'' Annie shouts
at John as he plans treks to China, Africa and Hollywood (for
``Oh, God!'' with George Burns), ``you just want to sing about
it.'' Well yeah -- he was taking advantage of opportunities to
enter Communist countries as well as use television to increase
his visibility, which opened doors for artists for decades to
come. That, apparently, is a completely different story.
As is the role of Jerry Weintraub, who took over as Denver's
manager during the singer's early days at RCA. Denver is managed
throughout the telepic by Hal Thau (Brian Markinson), who dictates
every bit of news to Denver in an unenthusiastic drone. News such
as RCA has dropped Denver. (The telepic says it was because he
hadn't had a hit; reality says new owners GE didn't want performers
with liberal agendas).
Final third of the Denver story tries to find drama in Dad's
acceptance of Denver -- John has, surprise, taken up flying --
his divorce from Annie, a reconciliation with his two adopted
children and his short-lived marriage to Aussie Cassandra Delaney,
their baby and his DUI. It's all so pat and as it jumbles years
with facts, it skips over his vital anti-censorship testimony
in front of Congress in tandem with Frank Zappa. And it only offhandedly
mentions his connections with Jacques Cousteau.
Biographies should get behind the subject and supply the information
that generally has been overlooked elsewhere. For every time Denver
made a goofy recording with the Muppets, he had an adventurous
recording partner as well (among them Placido Domingo, Bob Marley's
Wailers and I-Threes, and France's Sylvie Vartan). Denver's music
may not belong in any hall of fame, but his considerable contributions
to society deserve a better treatment than this work.
Davis plays Annie as if she's still doing her role on ``Sex
and the City'': a bit naive and trusting, but thoroughly dissatisfied
once there is more than their love in the picture. Her character,
however, is at least two-dimensional whereas all others are written
and played to move along the story. McRaney gets only one shot
to do more than sound embarrassed about his kid, and that comes
off well despite it's obviousness.
Jerry London's direction is serviceable yet Mike Fash's cinematography,
particularly of mountain views, is arresting for a small-screen
production. It is unmatched by the drama of the story at hand.
Denver's family life, it seems, just wasn't all that out of the
ordinary. That should have been a clue to direct the focus elsewhere.
John Denver ...... Chad Lowe
Annie Denver ..... Kristin Davis
Dutch ............ Gerald McRaney
Hal Thau ......... Brian Markinson
Irma ............. Susan Hogan
Zak .............. Wezley Morris
Anna Kate ........ Stefanie Walmsley
Milt ............. Garry Chalk
Cassandra ........ Clare Lapinskie
With: Gage Giles, Reg Tupper, Kelly Dean Sereda, Byron Lucas,
Tyler Labine, Tyrone Leitso, Kurt Evans, Saskia Gould, Dylan McCoombs-Austin,
Emma Woo, Ty Olsson, Kristina Matisic, Trevor Devall, Ingrid Tesch,
Jennifer Copping, Don Thompson.
Filmed in Vancouver, B.C., by Granada Entertainment. Executive
producers, Jon Cowan, Robert Rovner, Scott Siegler, Antony Root;
producer, Carroll Newman; co-producer, Harold Thau; director,
Jerry London; teleplay, Stephen Harrigan, based on the book ''Take
Me Home'' by John Denver and Arthur Tobier; director of photography,
Mike Fash; production designers, Linda Del Rosario, Richard Paris;
editor, Bernard Gribble; sound, Tim Richardson; music, Lee Holdridge;
casting, Jason La Padura, Natalie Hart.
Reuters/Variety
*************************************************
この作品に対する評価は批評家・ファンともに厳しいものが目立ちました。が、視聴率の方はなかなか良かったようです。未確認情報ではありますが、その週の視聴率第12位にランクされたという情報もあります。(2000年5月)
生前、ジョンも実践していた食養生法「マクロビオティック」の普及者として知られる、久司道夫氏の著書で米国で発刊されていた 正食協会 大阪市中央区大手通2−2−7 電話 06−6941−7506 フリーfax 0120−209677 ついでに、下記ぺージに関係図書の一覧とかあります。 http://www.macrobiotics.ne.jp/
ジョンが1994年に発表した自叙伝"Take Me Home"がテレビ映画化され、4月30日にCBSで放映されます。タイトルは"Take
Me Home-The John Denver Story"。
ジョン役のチャド・ロウは、俳優ロブ・ロウの弟で、『ER』などにも出演している役者。アニー役に、クリスティン・ディヴィス。CBSは、かなり力を入れて番宣を打ってくれているようです。
今のところ、日本での放映予定はありません。
http://www.cbs.com/network/tvshows/mini/movies/
テレビ映画の放映に先立ち、4月18日、米BMGからサントラ盤が発売されました。
曲目:
1. Annie's Song
2. Leaving, On A Jet Plane
3. Back Home Again
4. My Sweet Lady
5. Rocky Mountain High
6. Take Me Home, Country Roads
7. This Old Guitar
8. Love Again
9. Thank God I'm A Country Boy - (live)
10. For Baby (For Bobbie)
11. Follow Me
12. Calypso
13. Poems, Prayers, And Promises
14. Perhaps Love
15. Sunshine On My Shoulders
16. Flying For Me
映画に登場する楽曲を集めた既発表録音集で、未発表曲・バージョン違いの曲などの収録はありません。テレビ映画のスコア音楽はリー・ホルドリッジが担当していますが、このCDにはスコア音源は入っていません。(ジョンの歌のみ。)日本盤発売予定はありません。(2000年4月)
テレビ映画の放映に便乗する形で、"Take Me Home: A Tribute To John Denver"なるVAトリビュート・アルバムが、これまた4月18日にBadmanというレーベルから発売されました。
曲目/アーティスト:
1. Eagle And The Hawk, The - Bonnie Prince Billy
2. Follow Me - The Innocence Mission
3. Poems Prayers And Promises - Rachel Haden
4. Fly Away - Red House Painters
5. Around And Around - Mark Kozelek/Rachel Goswell
6. Looking For Space - Hannah Marcus
7. Matthew - Granfaloon Bus
8. Annie's Song - Sunshine Club
9. Whispering Jesse - James Hindle
10. Leaving On A Jet Plane - Tarnation/Joe Gore
11. Back Home Again - Low
12. I'm Sorry - Red House Painters
若手のアーティストたちが、今風のアレンジで演奏しているアルバムのようです。日本盤発売はありません。(2000年4月)
4月15日に発売された音楽雑誌『レコード・コレクターズ』の5月号に、JD関連の記事二つ。
ひとつは、昨年11月「エルヴィス・ザ・コンサート」のために来日した、ジェイムズ・バートン、グレン・D・ハーディン、ジェリー・シェフらへのインタビュー記事。(p.96-103)
もうひとつは、スティーリー・ダンのリマスター盤発売に関連して、リミックス・エンジニアのロジャー・ニコルズ氏に関する記事。(p.95)
同氏は、JDの録音エンジニアを長くつとめ、後期のアルバムの多くをプロデュースしています。(2000年4月)
1990年のEarth Dayにちなんで、アメリカのPBSテレビが製作した1時間番組"InPartnership
With Earth"のビデオがこのたび再発売されることになりました。内容は、Johnがアスペンの大自然やMesa
verde国立公園の中を歩きながら地球との共生について語る、というもの。下記にて取り扱っています。(2000年4月)
SunFire productions
210 AABC Suite M, Aspen,
Colorado 81611 USA
Tel 970-920-9292 Fax 970-920-1459
email; sequoia@rof.net
ジョンの全盛時代のドラマーだったハル・ブレイン(71歳)が、今年2月、「ロックン・ロール名誉の殿堂(Rock and
Roll Hall of Fame)」入りを果たしました。JamesJamerson、Earl Palmer、Scotty
Moore、Curtis Ousleyらと並んでの殿堂入りで、いわゆるサイドメンたちが殿堂入りを果たすのは今回が初めてのこと。(2000年4月)
http://www.latimes.com/print/calendar/20000305/t000021583.html
下記サイトにて、シンガポール直輸入(?)の海賊盤CDを買うことが出来ます。CDは『想い出のヒットポップス〜ジョン・デンバー(Immortal
Popular Hit)』のタイトルで、「総輸入元・株式会社アーク」、だそうです。
中身は、"An Evening With John Denver"の音源に、後から打ち込み系の音をオーバーダブしたと思われる、チープな音が入っています。無許可でオリジナル音源を改ざんしているようですが、その意図・目的は不明。(2000年4月)
http://www.rakuten.co.jp/ctclub/
とあるクラシックの掲示板に「似ている曲」を紹介するコーナーがあって、「チャイコフスキーの交響曲第5番第2楽章のホルンの主題がジョン・デンバーのヒット曲にそっくり。題名は忘れてしまったが」との書き込みがありました。どの曲だろうと気になりましたが、このシンフォニーを聴くためだけにCDを買う気にもなれませんでしたので、ネット上でMIDIの検索をおこなったところ、ありました。聴いてみて、なるほど。確かに激似ですね、ジョンのあの曲に。興味ある方は下のURLへどうぞ。
http://www.prs.net/cgi-bin/n.cgi/alm/7/pits5e-2.mid
(kenさまの掲示板への書き込みより。)
今年のアスペンでのトリビュート・コンサート("A Musical Tribute to John Denver")の日程は、10月13−15日の3日間になると、Muse Fundationからの公式発表がありました。チケットは春に発売になるそうです。
また、10月16日(月)には、Inn At Aspenという場所で、"Let This Be A Voice" symposiumなるイベントが行われるそうです。こちらの方は近々チケットが発売されるとのことです。
Offical dates for the Aspen 2000 John Denver Tribute Concert are available. A Musical Tribute to John Denver will be held in Aspen, Colorado on October 13, 14 and 15. Tickets will not be available until Spring. For further information and correspondence, please contact The MUSE Foundation at Muse@erols.com.
Peace In Remebering John,
Maureen Andersen
ジョンの長年のロード・マネージャーだった、クリス・オコナー氏が、このほどホーム・ページを立ち上げました。ジョンに関連した文章や画像も多数あります。
メール下さい nisenora@ari.bekkoame.ne.jpまで。 『バックホームアゲイン』