(経営情報学会誌 Vol. 10, No. 3, December 2001, pp.53-70)

デジタル著作物におけるビジネスモデルの研究

−価格モデル分類と法的規制−

木村誠 (東京大学大学院工学系研究科博士課程先端学際工学専攻)

The Research for Business Model for Copyrighted Digital Goods

- Classification of Price Model and Legal Regulations -

     Makoto Kimura
(Research Center for Advanced Science and Technology, The University of Tokyo

木村誠

所属:東京大学大学院工学系研究科博士課程先端学際工学専攻総合先端知的財産権学

連絡先:〒153-8904 東京都目黒区駒場4-6-1

   東京大学先端科学技術研究センター知的財産権大部門 玉井研究室

TEL: 03-5452-5263   FAX: 03-5452-5280

URL: http://www.bekkoame.ne.jp/~kmakoto/

要約:

 本稿は、文化的創作保護法である著作権法を前提としたデジタル著作物のビジネスモデルを示すために法学および制度経済学的アプローチの援用による議論を試みる。経済主体間の情報フローに着目したビジネスモデルを分類し、その実装手順と潜在的事業リスクの面から評価を行い、デジタル著作物のためのDRM技術と著作権法に代表される法的規制から直接・介在取引モデルが依然として有効であることを示す。さらにデジタル著作物の価格に着目して直接・仲介取引モデルの分類を試み、Cohen(2000)による著作物の販売価格と市場取引量間関係の議論を発展させた独占価格モデル、価格差別化モデル、価格変動モデルを提示し、各モデルの消費者余剰分析と経済的効率性の理論的評価を行う。中古ビデオゲームの市場分析およびデジタル著作物の法的解釈としての経緯を分析し、価格変動モデルが経済的効率性および法規準拠性の面で優れていることを明らかにする。

キーワード:

著作権法、頒布権、DRM、デジタル著作権管理、中古ソフト売買


The Research for Business Model for Copyrighted Digital Goods

- Classification of Price Model and Legal Regulations -

Abstract:

 Utilizing an approach of law and institutional economics, this paper argues the business model of the copyrighted digital goods under the copyright law as cultural creation protection law.

Classifying the business model by the information flow among economic actors, the author evaluates such business models in the view of implementation procedure and potential business risk. By the comparison, transaction-typed business model seems to be still effective because of the development of DRM technology and legal regulations. Moreover, extending Cohen (2000)'s argument, the author classifies three types of price model for copyrighted digital goods such as monopoly price model, price discrimination model and price fluctuation model, and performs the consumer surplus analysis and evaluation of economic effectiveness for them. By the transaction analysis of used video game market and historical analysis of legal judgment for video game as copyrighted digital goods, the price fluctuation model seems to be most economically effective and legally conformable.

Keywords:

Copyright Law, Distribution Right, DRM, Digital Rights Management, Trading for Used Software